Home

DISFRESSES DIÀRIES? EL JOC DE CONSTRUIR IDENTITATS
Projecte educatiu artístic – ESO

© Martyn Thompson. Estudio de Cindy Sherman. W Magazine. 2012

1. INTRODUCCIÓ
Entenem la identitat com un procés dinàmic i en construcció constant, marcat per les múltiples relacions, experiències, moments, … que es donen al llarg de la nostra vida. Un procés, que ens defineix i ens situa, que ens diferencia i ens fa irrepetibles. Però, som conscients de qui som i com el/l’altre/a ens veu?

Disfresses diàries? El joc de construir identitats és un projecte educatiu artístic que pretén indagar sobre la construcció de la identitat personal des de diverses perspectives, a partir del joc i l’acció lúdica de disfressar-se. Un acte que permet desenvolupar les capacitats (auto) crítiques i (auto) reflexives i enfortir el creixement personal, l’autoconfiança i l’autoestima.

2. FINALITAT DE LA PROPOSTA
Construir identitats a partir de l’acció lúdica reflexionada de disfressar-se.

3. METES
– Descobrir el nostre “jo” i la visió d’aquest, envers els altres.
– Descobrir com es construeix la identitat i quins factors influeixen.
– Experimentar amb el mitjà fotogràfic per ampliar les seves possibilitats.
– Donar a conèixer artistes contemporanis que treballen amb el concepte identitat.

4. DESENVOLUPAMENT DE LA PROPOSTA
Activitat 1: Realitzar el projecte de Cultura Visual
És interessant que els estudiants tinguin una relació més pròxima i crítica de la seva cultura visual, abans de desenvolupar aquesta proposta. (*veure https://eduartisticasecundaria.wordpress.com/2013/05/06/cultura-visual/).

Activitat 2: Mirades d’un minut
Crec que ja m’he acostumat a què les imatges passin molt de pressa.
A partir de la idea de la velocitat de les imatges, els estudiants posen en pràctica la seva capacitat de lectura captant tot allò que els hi suggereix la persona que es troba davant seu i en tan sols 30 segons.

Activitat 3: Construïm per atzar
Avui he decidit improvisar.
A partir de l’atzar en la tria d’indumentària i mitjançant la improvisació, els estudiants reflexionen i experimenten com es construeix la identitat a partir de la imatge personal, tenint en compte, la influència de les modes i els mitjans de comunicació.

Activitat 4: Coneixem “performers”
Mitjançant el debat grupal, es donen a conèixer diversos projectes d’artistes que utilitzen i qüestionen aspectes relacionats amb la identitat.

Activitat 5: Passarel·la de construccions
A partir de la reflexió realitzada en les activitats anteriors, el grup ha de realitzar un reportatge fotogràfic de diversos “personatges” construïts per ells mateixos i que suggereixin idees sobre la construcció d’identitat.

5. RECURSOS
Cindy Sherman_ La niña de los disfraces
http://oscarenfotos.com/2012/08/18/cindy-sherman-la-nina-de-los-disfraces/

Cindy Sherman_Nobody’s here but me (1994)

Alejandra Mizrahi_La indumentaria como confección de identidad en el arte contemporáneo
http://disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/Mizrahi.html

Jorge Ribalta_Trabajos de campo. Àngels Barcelona (2012)

Sophie Calle_Pasaporte al arte
http://vimeo.com/43703837

Les Salonnières_Acció Salonnière
http://www.lessalonnieres.net/#!acciosalonniere/c10fk

Cova Macias

Redes_ La mirada de Elsa
http://www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-mirada-elsa-identidad/1601679/

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s